Selvfedme og magelighed – besøg af Anna Thygesen

FXA lagde lokaler og udsigt til, da Anna Thygesen besøgte Aarhus den 14. november 2019 for at give jyske virksomheder en morgenlektion i god og dårlig ledelseskommunikation.

Anna Thygesen foragter almindeligheder og gennemhuller corporate bullshit på stedet.

Hun er nådesløs, når virksomheder ikke kan forklare, hvad de er sat i verden for, og hun tager fat i slipset og strammer knuden, til du spræller.

Nutidens CEO er virksomhedens vigtigste ansigt udadtil, og alligevel er det få, som arbejder strategisk med ledelseskommunikation og med topchefens ageren på de sociale medier, siger hun.   

Mange tror, de kan slippe afsted med ligegyldige pressemeddelelser og en omgang selvfedme på de sociale medier, men i virkeligheden har de ikke noget særligt at fortælle verden.

– Journalister gennemskuer den slags på et øjeblik og sender dig videre til annonceafdelingen. Det er spildte kræfter, sagde Anna Thygesen til de fremmødte kommunikations- og PR-folk, primært fra større jyske virksomheder.

Vil du gerne vide, når vi holder fede arrangementer som dette?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev

 

FXA ThygesenSeminar 03

Nede og kysse jorden

Du husker hende måske for hendes rolle i PFA-skandalen for mange år siden – en sag, som gav hende skrammer på troværdigheden, og som betød, at hun måtte begynde forfra for at skabe sig et navn, et brand.

I dag er hun en kendt og respekteret PR-rådgiver, som virksomheder ringer til, når de er i knibe, er havnet i en shitstorm og har mistet kontrollen.

Andre opdager for sent, at de ikke har gjort deres strategiarbejde ordentligt.

– Jeg kan godt lide at fremprovokere en sult hos virksomhederne. Hvis man som virksomhed skal sælge noget, skal man ville mere end det. Man skal have noget på hjerte, som rammer ind i tiden og samfundsdebatten. Vi er for længst ude over Maslows behovspyramide, når vi vil have fat i kunderne.

 

”God CEO-branding handler ikke om salg. Du skal turde bevæge dig på et strategisk samfundsmæssigt niveau.”

Anna Thygesen, PR-ekspert og indehaver af WeDoCommunication i København

 

Farlig magelighed

Der er virksomheder, som oplever masser af kriser og er vant til at være i ilden, andre er ved at dø af skræk, når en kunde skriver noget negativt om dem på Facebook, siger hun.

– Det farlige er, når man bliver for mæt, safe og for glad for sig selv. Tit er min rolle derfor at være hende den sure, som kommer ind ad døren og siger det direkte: Sikke noget lort.

– Hvis produktet stinker, er det svært at pakke det ind. Måske lugter det ikke engang, det er også slemt. Ingen gider høre om din virksomheds ligegyldige produkter. Der skal være noget mere på spil.

Anna Thygesen, WeDoCommunication & Peter Lindström, FXA

 

Gode råd til nutidens CEO

Hendes råd til direktøren, som skal i gang med at brande sig stærkere på de sociale medier lyder:

  • Kom ind i samfundsdebatten. Tag et samfundsansvar.
  • Find din stemme. Vær personlig. Stå ved din holdning.
  • Ja, du må gerne promovere dig selv. Arbejd aktivt med din branding-profil og vær nysgerrig – hvad virker, hvad gør ikke?
  • Du er personificeringen af virksomhedens kerneværdier. Vær parat til at tage på den læringsrejse, som det er at mærke efter og sætte ord på: Hvad er vi for nogen i vores virksomhed?
  • Brug din humor, erfaring, viden og visdom i din kommunikation på de sociale medier.

 

 

 

Anna Thygesen i selskab med FXA’s adm. direktør Peter Lindström på tagterrassen i Park Allé.
(Bag arrangementet stod Anna Thygesens WeDoCommunication, som til daglig holder til i København.
Det var gratis at deltage i morgenmødet, som blev afholdt i FXA’s lokaler i Park Allé i Aarhus.)

 

 

Relaterede posts